Lykkelig indefra

Sådan får du en god sommerferie med familien

PrintFriendly and PDF

Er du ved at have sommerferie?

Jeg startede ferie i går og har de sidste dage afsat tid på jobbet til at blive ferieklar.

Og i dag har jeg planlagt, at vi sætter os ned som familie og afstemmer vores ferieforventninger.

Sidste år skrev jeg 5 tips til en god sommerferie, som du måske kan lade dig inspirere af?

God ferie, når det bliver din tur.

5 tips til en god og afstressende sommerferie med familien

Ved at følge nedenstående tips, kan du holde en afstressende sommerferie og komme tilbage på arbejdet med ny energi.

  1. Gear ned inden ferien

Sæt god tid af til at få afsluttet de løse ender på jobbet inden ferien.

Beslut evt. at sætte e-mail og telefon på autosvar dagen før, du reelt går på ferie, så du får tid til at overdrage
opgaver og ikke har for mange løse ender inden ferien. Og modstå så fristelsen til at tjekke mails under ferien, der er ingen, som er uundværlige.

 

  1. Lav en feriedrømmetavle

Afstem forventninger til ferien, sørg for at få hele familien inddraget i en forventningsafstemning. Sæt jer evt. med et
stort karton, og en stabel ugeblade og lav en feriedrømmetavle. Hvad drømmer hvert enkelt medlem af familien om at få tid til? Klip og klister – og se hvad der sker. At lave en drømmetavle kan hele familien være med til, selv de mindste.
Og lur mig, om du ikke vil opdage, at der vil være en del billeder af vand, strand og is.

 

  1. Skab rum til alle

Planlæg stunder hvor der er rum til jer hver i sær, aftal f.eks. at den ene af jer, tager børnene med et par timer, mens den anden får tid til at se sport eller til at shoppe. Eller spørg bedsteforældrene eller andre i jeres netværk, om de vil byde ind med et par timers pasning, så I som forældre kan lave noget rart sammen. Der skal være plads til, at alle får ladet op.

 

  1. Vær tilstede i nuet

Erfaringerne viser, at det minimum tager et par dage at drosle ned fra det travle hverdagstempo. Det går hurtigere, hvis du fokuserer på at være tilstede i nuet. Undgå at overplanlægge aktiviteter og stop dig selv, hvis du i tankerne begynder at bekymre dig om fortiden eller nutiden. Stop tanker som; ”huskede jeg nu…??” eller ”åh nej, nu er der kun 4
dage tilbage af ferien”

Gode aktiviteter i forhold til at komme tilstede i nuet er f.eks. gåture ved vandet og læsning af skønlitteratur.

 

  1. Fasthold energigivende aktiviteter

Når ferien er slut, så sørg for at afsætte tid i kalenderen til at vende tilbage, så du f.eks. har god tid til at få læst
dine mails og skabe dig overblik. I stedet for at ærgre dig over din brugte ferie, så spørg dig selv, hvordan du kan fastholde nogle af de gode ting fra din ferie og overføre dem til hverdagen.

Skal du holde fast ved morgenkaffen på terrassen eller den ekstra gåtur?

Sørg for, at du stadig afsætter tid til aktiviteter, som tilføjer dig glæde og giver energi.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *