Lykkelig indefra

Mandagsinspiration – om motivation den finurlige størrelse!

02 januar , 2012 - af Charlotte - Kategori: motivation - Tags: ,
PrintFriendly and PDF

1. mandag i det nye år. Har du sat nogle mål op for dig selv om en ændret livsstil, som du rigtig gerne vil overholde?

Jeg startede på en frisk i går. Min mand, min søster og jeg havde tidligere fået indarbejdet en rigtig fin praksis med at dyrke motion sammen, som var glippet i julemånedens travlhed. Men i går kom vi tilbage på sporet og fik forpligtet os overfor hinanden.

 

Indtil går var min motivation ikke på højdepunktet, jeg var ikke helt klar til at gøre noget ved det. Men i selskab med 2 andre, for hvem det var virkeligt vigtigt med en ændring, kunne jeg mærke at min motivation voksede.

Motivation er en finurlig størrelse, og det er svært at definere nøjagtig, hvad der motiverer hver enkelt af os. Da det netop er så individuelt, hvad der motiverer os. Men generelt kan man beskrive motivation som et samspil mellem vigtighed og tro på egne evner. Jo vigtigere det er for dig og jo mere du selv tror på, at det kan lade sig gøre, jo højere motivation.

 

Derfor kan du ved hjælp af to simple skalaspørgsmål teste din egen motivation;

 

På en skala fra 1-10 hvor vigtig er (den konkrete ændring) for dig?

På en skala fra 1-10 hvor høj en tro har du på, at ændringen kan lade sig gøre?

 

Hvis du ligger højt på vigtighed, så betyder det, at du selv kan se rigtig mange grunde til, at ændringen vil være en fordel for dig. Ændringen har en høj værdi for dig. Så kan forklaringen på, at du endnu ikke er lykkedes med det, ligge i din tro på dine egne evner. Hvis du f.eks. har prøvet at ændre din vane flere gange før og er røget i, eller du ikke ved, hvordan du skal bære dig ad, at du simpelthen mangler en plan.

Så høj motivation forudsætter, at du både oplever ændringen som vigtig nok, og at du selv tror på, at det kan lade sig gøre.

Giver det mening?

 

Derudover viser mange undersøgelser, at vi som mennesker motiveres forskelligt.

Nogle er primært “væk fra motiverede” – de motiveres af  smerten/”pisken”. De vil typisk fokusere på de negative konsekvenser og den smerte de vil betyde, hvis de ikke handler. Som f.eks. de fysiske følgesygdomme. Så det der motiverer her, er at få fokus på al det negative, der kan ske ved ikke at handle.

Andre er mest “henimod motiverede” og har fokus på de positive ting, som kan opnås ved handling. F.eks. at det igen vil være muligt at passe tøjet.

Og så er der dem, som er en blanding af ovennævnte typer. “Både og motiverede” som vægter både konsekvenserne af ikke at handle og konsekvenserne ved handling.

 

Hvis du skal bruge denne viden ift. dig selv, kan du stille dig selv spørgsmål, som kan fyre op under din motivation ved at øge vigtigheden for dig;

 

Vækfra-motivation;

 

  • Hvad vil du miste, hvis du forbliver i dit gamle mønster og ikke går efter dit mål?

  • Hvad vil konsekvensen være for din fremtid?

  • Hvem vil det komme til at påvirke og hvordan?

  • Hvordan vil det påvirke dig i negativ forstand?

  • Hvordan vil dit liv se ud om 1 år? Om 5 år? Om 10 år?

Henimod motivation;

 

  • Hvad vil du få ud af forandringen?

  • Hvordan vil den påvirke din fremtid positivt?

  • Hvilken rollemodel vil du være for andre?

  • Hvad vil du ellers være i stand til, hvis du ændrer dit destruktive mønster?

  • Hvordan vil dit liv se ud om 1 år? Om 5 år? Om 10 år?

En af de ting, som er allervigtigst ift. livsstilsændringer er at vove sig ud i første skridt. Simpelthen at begynde at gå, et stædigt lille skridt af gangen. På den måde kan ændringen virke mere overskuelig og realistisk, og efterhånden som du oplever succes, vil det blive nemmere at holde sig på stien og tro på forandringen.

Jeg finder selv inspitation på SmaaSkridt.dk, som netop er baseret på denne tankegang med hensyn til vægttab.

 

 Ps. Hvis du gerne vil have skrevet spørgsmålene ud, så husk at der er kommet en ny funktion herinde, hvor du via printerikonet øverst i indlægget kan få det udskrevet.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *