Lykkelig indefra

Sådan undgår du stress efter ferien

PrintFriendly and PDF


Ferien ebber ud for de fleste, og hverdagen gør sit indtog med alt hvad det må indebære.
Forhåbentlig har du fået slappet af her i løbet af sommeren og er kommet ned i gear.
Måske er det derfor ekstra hårdt at starte op på arbejdet igen?

Husk på, at det ikke er meningen, at du bare hurtigst muligt skal tilbage i højeste gear.
Tværtimod skal du profitere af, at din krop og dit sind nu er udhvilede og derfor også lettere kan registrere stresssignaler. Det er netop nu, at du skal sætte ind med en forebyggende indsats overfor stress i din hverdag.

Her har du derfor 7 gode råd til at undgå stress efter ferien;

  1. Kom til bunds; Afsæt tid i din kalender til at komme til bunds i de opgaver, du er kommet bagud med under din ferie. Tøm din indbakke og ryd op på dit skrivebord, inden du tager hul på nye opgaver.
  2. Pauser; Husk dine pauser, det er så fristende lige at sløjfe frokostpausen, så du kan få indhentet det forsømte, men det er en rigtig dårlig ide. Dine pauser er med til at tilføre dig ny energi og hjælper dig med at arbejde mere effektivt.
  3. Træk vejret; Går det for stærkt og kan du mærke uro i kroppen, så stop op. Læg en hånd på din mave og tag 3 langsomme vejrtrækninger, som du kan mærke helt ned i maven. Luk evt. din dør eller sæt dig et stille sted og hør en kort guidet afslapningsmeditation.
  4. Vær tilstede i nuet;  Koncentrér dig om at løse én opgave af gangen og vær fuldt tilstede i de situationer du er i. Mærker du din opmærksomhed vige, så bring den tilbage til nuet.
  5. Prioriter dine opgaver; Løs altid den vigtigste opgave først. Hvis alle opgaver haster, så hold dig ikke tilbage fra at bede om hjælp fra din chef eller fra en kollega til prioriteringen og opgaveløsningen.
  6. Tid uden afbrydelser; Sørg for at skaffe dig uforstyrret tid, hvor du ikke bliver afbrudt f.eks. af telefoner, mails eller kollegaer. Tænk i tidsblokke af mindst 2 timer, hvilket er det optimale for at kunne nå at fordybe sig i en opgave.
  7. Motioner dagligt; Få en god vane i forhold til motion. Hvis du vil forebygge stress, er det tilrådeligt med ½ times motion dagligt med let pulsøgning. Det kan f.eks. være rask gang, løb eller en cykeltur.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *