Lykkelig indefra

Kender du til symptomerne på stress?

PrintFriendly and PDF

I denne tid er de fleste af os ved at vende tilbage til hverdagen efter ferien.
Forhåbentlig med ny energi og overskud. Nu gælder det om at holde fast i de gode vaner og undgå at lade sig stresse.
Derfor har jeg tænkt mig at skrive et par indlæg om dette. De første kommer til at omhandle stresssymptomerne, som det er vigtigt at kende til.

Inspirationen kommer fra Bjarne Toftegård, stressekspert, hos hvem jeg har taget min stresscoachuddannelse.
Vær opmærksom på, at der findes mange forskellige stresssymptomer, her på listen er nogle af de almindeligste repræsenteret og sorteret efter alvoren.
I modsætning til et rigtigt trafiklys, kan man godt have flere forskellige signaler samtidig, men det er de værste symptomer, der viser, hvor stresset man er.

Stresssignaler

Grønne signaler:

 Midlertidig hjertebanken


 Midlertidig rysten eller tics


 Sveder


 Bliver bleg


 Tørhed i munden


 Sommerfugle i maven


 Knugen i brystet


 Tissetrang

Gule signaler:

 Træthed


 Sover dårligt om natten


 Uro i kroppen


 Tænker hele tiden


 Indre modstand/modvilje


 Irritabilitet


 Indesluttethed

Røde signaler:

 Glemsomhed/fraværende


 Eksem og sygdom forværres


 Uforklarlige smerter


 Større brug af stimulanser


 Aggressiv/mindre social


 Mave og tarm problemer


 Erkendelsen forsvinder/mangler

Sorte signaler:

 Nervesammenbrud


 Ildebefindende/besvimelse


 Hukommelsessvigt


 Udbrændthed


 Depression/angst


 Blodprop


 Død

Ps. Du kan tage en stresstest under fanen stresscoaching , hvis du vil finde ud af, om du er stresset.
Den kan være god at tage med jævne mellemrum.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *