Lykkelig indefra

Stresssignaler

28 august , 2010 - af Charlotte - Kategori: Ikke kategoriseret
PrintFriendly and PDF

Nu er ugen ved at være til vejs ende, det er lørdag og klokken er 7 om morgenen. Mindstepigen og jeg har været vågne længe, hun har høj feber og har sovet uroligt.
Til trods for alle mine intentioner, blev det en fortravlet uge. Skabt af faktorer udenfor min kontrol; f.eks. at vejret blev godt, og min mand derfor har befundet sig i en mejetærsker og at mindstepigen blev syg.
Sådan er livet til tider, fuldstændig ude af ens kontrol og umuligt at være på forkant af.
Jeg er, efter mit stresssammenbrud for et par år siden, blevet velsignet med et følsomt nervesystem, som med det samme registrerer det mindste overload med tics i venstre øje, og en urolig nattesøvn.
Ret genialt faktisk, jeg ved nøjagtig, hvornår alarmklokkerne ringer.
Symptomerne på stress kan inddeles som i en lyskurv, der findes grønne, gule, og røde signaler.
Grønne signaler kommer ved akut stress, som de symptomer vi kender ved en eksamen; f.eks. midlertidig hjertebanken, midlertidig tics, tørhed i munden, sommerfugle i maven, knugen i brystet og muskelspændinger.
Gule signaler kommer når kroppen i længere tid har været ude af balance, og kan være; træthed, uro i kroppen, tankemylder, irritabilitet, indesluttethed og søvnproblemer.
Røde signaler opstår, når ubalancen har taget overhånd, her kan symptomerne være; uforklarlige smerter, større forbrug af stimulanser, eksem og sygdom forværres, forhøjet blodtryk, mave og tarm problemer og en manglende erkendelse af stressen.
Når kroppen siger helt fra, opstår så sorte symptomer, hvor vi oplever, at folk bryder decideret sammen, besvimer, får hukommelsessvigt, depresssion, angst eller i yderste konsekvens dør!
Den vigtigste indsats ved stress er afstresning. Det indeholder mange elementer, men nogle af de vigtigste er;
fysisk aktivitet, mental afslapning og søvnregulering.
For at komme af med stresshormonerne, skal du motionere, i form af mild eller moderat motion. Så helt konkret ud og gå en rask tur dagligt, ud og cykle eller på med løbeskoene.
Derudover skal hovedet tømmes for stresstankerne, og den stressede skal have sovet, da det er herigennem kroppen restituerer sig bedst. En af de bedste måder til at stoppe tankemylder er via meditation, og her kan guidede meditationscdere være en god hjælp.
Der er mange gode på markedet og flere kan også downloades online, se f.eks;  http://www.matzau.dk/meditation_online.html
Herudover skal der luges ud i dine aktiviteter, ud fra devisen; “Du har altid tid nok, der er bare for mange ting du skal eller vil”
Så i dag kan du møde mig på markvejen, ude og få luft fra mine tanker, men først skal jeg have skrevet en mail, har liiige en bestyrelsespost, jeg skal have meldt fra til ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *